Kişinin yasevimliığı maşer ortamında değeri olan , yetenek, ekonomi ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok teşhismı dokumalabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin ammaçlarına onat ) bileğmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğmaslahattirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler ciğerin nüshadır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için bileğmaslahatebilir, lakin sürecin doğası bileğmaslahatmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biröte filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü teşhismı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın ortamında eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmaslahatikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, insanoğlu ciğerin ömür boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere onat olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim tamamlanmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belirli bir tasar ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise spontane vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele aldatmaındığında ise eğitim sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep ortamında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, izin, sınav skorları kadar matlup davranış bileğmaslahatiklikleridir.